Hoe helpen we jou met je juridische vraag?

We doen ons best om iedere juridische vraag te beantwoorden. Toch kunnen we niet iedere juridische vraag behandelen. Hieronder lees je meer over onze aanpak en het soort vragen waarmee we je kunnen helpen.

Rechtswinkel banner voor wie

Wat we doen

Het belangrijkste doel van de Rechtswinkel Heerlen is om mensen die lastig toegang hebben tot het recht gratis te helpen. Dit doen we bijvoorbeeld door uit te leggen wat er in een moeilijke brief staat. Of we helpen met het schrijven van brieven of het invullen van formulieren. Soms helpt het als we een persoon of organisatie namens jou bellen of mailen om het probleem op te lossen. Op die manier willen we voorkomen dat jouw juridisch probleem te groot wordt. Moet je toch naar de rechter? Dan kunnen wij je bijstaan.

Wat kun je verwachten?

Als je bij ons langskomt, dan kun je je vraag stellen aan een van onze medewerkers. Neem brieven of documenten waar je vraag over gaat meteen mee. Wij maken dan een eerste inschatting van je probleem. Als we je direct kunnen helpen, dan doen we dat. Als we meer tijd nodig hebben, bijvoorbeeld om eerst dingen uit te zoeken, dan maken we een afspraak voor een tweede gesprek. Als we je niet kunnen helpen met je vraag, verwijzen we je door naar een andere organisatie.

Heb je hulp nodig bij het invullen van een formulier (géén aangifte inkomstenbelasting) of het aanvragen van een DigiD? Maak dan een afspraak, zodat we tijd voor je kunnen inplannen. Hieronder lees je met wat voor soort vragen en problemen we je verder kunnen helpen.

Rechten als klant (consumentenrecht)


Als consument heb je bescherming bij de aankoop van een product of een dienst. Als er niet eerlijk gehandeld is of afspraken niet worden nagekomen, kun je bij ons terecht. Je vraag kan dan gaan over:

✔️het annuleren van een internetaankoop
✔️het terugsturen van producten
✔️garantie
✔️productiefouten, slecht materiaal of een niet geleverde aankoop
✔️verkeerde informatie
✔️misleidende reclame
✔️problemen met (het opzeggen van) een abonnement
✔️een factuur waar je het niet mee eens bent.

Ook vragen over verzekeringen, de levering van diensten en het aannemen van werk kun je aan ons voorleggen.

We kunnen je advies geven of samen met jou/namens jou de verkoper bellen, mailen of schrijven. Kan het probleem alsnog niet worden opgelost? Dan kunnen we je zaak voorleggen aan een Geschillencommissie of een rechtszaak starten. Soms zullen we een consumentenzaak niet in behandeling nemen, bijvoorbeeld wanneer je probleem erg ingewikkeld is of wanneer het om hoge bedragen gaat. In dat geval zullen we je helpen met een juiste doorverwijzing naar een andere juridisch hulpverlener.

Let op: we behandelen geen zaken over de koop en verkoop tussen twee particulieren. Ook helpen we alleen consumenten, dus geen zakelijke partijen (bv of nv). Ben je een zzp'er? Dan kunnen we je in sommige gevallen toch helpen. Vraag gerust bij ons na of we maatwerk voor je kunnen leveren. 

Huren & Wonen


Bij het huren van een woning moeten de huurder én de verhuurder zich aan wetten en regels houden. Heb je het idee dat jouw verhuurder zich niet aan afspraken houdt? Of heb je bijvoorbeeld een huurachterstand of is er iets kapot gegaan in je huurwoning? We kunnen helpen wanneer het gaat over:

✔️huurcontract
✔️huurprijs
✔️waarborgsom (borg) of servicekosten
✔️onderhoud, gebreken en reparaties
✔️gezonde leefomgeving
✔️bescherming bij huisuitzetting
✔️het opzeggen van de huur.

We kunnen je advies geven, samen met jou/namens jou contact opnemen met de verhuurder of onderhandelen. Kan het probleem alsnog niet worden opgelost, dan kunnen we een rechtszaak starten. Soms zullen we een huurzaak niet in behandeling nemen, bijvoorbeeld als het gaat om burenruzies, wanneer er (te) veel op het spel staat of als het om heel grote bedragen gaat. In dat geval zullen we je helpen met een juiste doorverwijzing naar een andere juridisch hulpverlener.

Let op: we staan alleen huurders van een woonruimte bij, dus geen verhuurders of huurders van een bedrijfsruimte.

Inkomen & Overheid


Er bestaan in Nederland veel regelingen voor mensen met een laag of zelfs geen inkomen. Heb je het idee dat er iets niet klopt met je uitkering, of vind je dat je onterecht minder toeslag krijgt? We kunnen je helpen met vragen over:

✔️bijstandsuitkeringen
✔️Wmo-voorzieningen of pgb (persoonsgebonden budget)
✔️zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag of kindgebonden budget
✔️WW-uitkeringen
✔️AIO-aanvulling
✔️kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen.

We kunnen je advies geven of samen met/namens jou een aanvraag of bezwaar indienen. Soms zullen we je vraag niet in behandeling nemen, bijvoorbeeld wanneer het om te grote bedragen gaat. In dat geval zullen we je helpen met een juiste doorverwijzing naar een andere juridisch hulpverlener.

Slachtoffer in een strafzaak


Ben je slachtoffer in een strafzaak en heb je als gevolg daarvan bijvoorbeeld een kapotte bril? Of is er iets gestolen, en weet je niet zo goed wat je moet doen om de schade vergoed te krijgen? Je hoeft er niet alleen voor te staan. Wij kunnen je ondersteunen bij:

✔️het bepalen van de materiële schade (wat is de waarde van jouw kapotte of gestolen spullen?)
✔️het bepalen van de immateriële schade (heb je pijn, verdriet of angst na een mishandeling, diefstal of ander strafbaar feit?)
✔️het invullen van formulieren om schadevergoeding te krijgen
✔️de strafzaak, bijvoorbeeld door het hele proces duidelijk uit te leggen of je advies te geven bij keuzes
✔️de strafzitting op de rechtbank.

Ook bieden we een luisterend oor en emotionele hulp. Soms zullen we je vraag of probleem niet in behandeling nemen, bijvoorbeeld wanneer het om erg hoge bedragen gaat of de zaak te ingewikkeld is. We helpen je dan graag verder met een juiste doorverwijzing naar een andere juridisch hulpverlener.

Overig

Verder kunnen we je ook helpen met:

✔️een onterechte lichte verkeersboete
✔️een onterechte lichte strafbeschikking, bijvoorbeeld vanwege het verkeerd aanbieden van huisvuil
✔️bepaalde spoedeisende zaken.

Twijfel je of we je gratis kunnen helpen met jouw vraag? Vraag het bij ons na.